Mera socialliberalism i Sunne !

VÄLKOMMEN till min blogg!

Jag heter Marianne Åhman är Ordförande och gruppledare för Liberalerna i Sunne kommun.
Vi är ett fint gäng Liberaler i Sunne men vi behöver bli flera. Under denna mandatperiod har vi två mandat av 41 i kommunfullmäktige. Vi tackar alla er som röstade på oss i förra valet , vi var den kommun där Folkpartiet/Liberalerna inte minskade vilket tyvärr var fallet på många orter runt om i Sverige. Vi behöver vara flera som arbetar för att Friheten måste försvaras! När intolerans, nationalism och populism sprider sig i världen och i vårt närområde behöver vi vara många som står upp för demokrati och alla människors lika värde.
Liberalismens idoelogi bygger på den enskilda människan och målet är hens frihet och valmöjligheter!

Därför behöver vi bli flera som röster på Liberalerna som parti och som genom att bli medlem visar att ni sympatiserar med oss,vi behöver också bli flera för att kunna besätta olika politiska uppdrag inom kommun, på region och riksnivå i framtiden

u kan bli medlem genom att gå in på

www.liberalerna.se/bli-medlem

eller swisha 50 kr till 123 1481241 skriv "ny" följt ditt personnummer och e-postadress

Här kommer jag att skriva om de frågor som jag och Liberalerna driver i Sunne kommun .Jag kommer också att berätta om Region och Riksdagspolitik. Riksdagen behöver en röst för landsorten och besvikelsen är nu stor när vi miste vår riksdagsplats .


Jag har under 2011 vikarierat som Riksdagsledamot. Jag fick då påbörja ett arbete som jag hade velat fullfölja.


Under den perioden som jag var i Riksdagen blev jag ännu mera inspirerad för det politiska arbetet ,som jag nu ägnat mig åt som fritidspolitiker i 35 år.Jag fick lära mig ännu mera om det demokratiska arbetet i vårt land, och om en riksdagsledamots vardag . Liberalerna har nu 19 otroligt ambitiösa och kunniga riksdagsledamöter som arbetar för liberalismen och social liberalismen varje dag .

















måndag 4 november 2013

Frihet i globaliseringens tid !

Hej!
Nu är det bråda dagar .Förutom att vara tandhygienist och mamma  är jag också politiker som är inne i den hektiska provvalstiden och fram för allt så står ett Landsmöte för Folkpartiet  "för dörren" .Vi jobbar också i kommunen på vårt kommunala handlingsprogram.  Skola, äldrevård, företagande och landsbygdsservice ska bli våra huvuområden.
När dett gäller min fritid, så går den åt till förberedelser för Landsmötet.Jag anser att vårt nya programförslag är mycket bra.Det är i  socialliberal anda och under avsnittet LIBERALISMEN finner jag den mening som gjorde att jag blev Folkpartist för 35 år sedan:
Den enskilda människan är liberalismens utgångspunkt.Målet är hennes frihet och livschanser
Diskussionen återkommer om det ska stå "männisans frihet och livschanser " men partistyrelsen har återigen kommit fram till att det språkligt är bäst med hennes,det får innefatta både män och kvinnor det kanske står "hens " i nästa partiprogram .
Forstättningen lyder i nya förslaget
"Varje människa är unik och ska oavsett bakgrund,begåvning eller styrka få möjligheter att utvecklas.
Männisan är utrustad med förnuft ,känsla ,samvete och ansvar.Vi har alla rätt till liv, frihet och sökande efter lycka.Samtidigt har vi anvar för att dessa rättigheter tillommer var och en. Liberal individualism är därför oförenlig med egoism". slut citat 
Detta är grunden i socialliberalismen och jag känner att jag är stolt över  att jag har jobbat i ca 35 år för att förändra  vår vardag i denna riktining. Jag hoppas så ,att jag får fortsätta och ha väljarnas förtroende så att jag får jobba  vidare i Folkpartiet även på Riksdagsnivå efter nästa val.

Inga kommentarer: