Mera socialliberalism i Sunne !

VÄLKOMMEN till min blogg!

Jag heter Marianne Åhman är Ordförande och gruppledare för Liberalerna i Sunne kommun.
Vi är ett fint gäng Liberaler i Sunne men vi behöver bli flera. Under denna mandatperiod har vi två mandat av 41 i kommunfullmäktige. Vi tackar alla er som röstade på oss i förra valet , vi var den kommun där Folkpartiet/Liberalerna inte minskade vilket tyvärr var fallet på många orter runt om i Sverige. Vi behöver vara flera som arbetar för att Friheten måste försvaras! När intolerans, nationalism och populism sprider sig i världen och i vårt närområde behöver vi vara många som står upp för demokrati och alla människors lika värde.
Liberalismens idoelogi bygger på den enskilda människan och målet är hens frihet och valmöjligheter!

Därför behöver vi bli flera som röster på Liberalerna som parti och som genom att bli medlem visar att ni sympatiserar med oss,vi behöver också bli flera för att kunna besätta olika politiska uppdrag inom kommun, på region och riksnivå i framtiden

u kan bli medlem genom att gå in på

www.liberalerna.se/bli-medlem

eller swisha 50 kr till 123 1481241 skriv "ny" följt ditt personnummer och e-postadress

Här kommer jag att skriva om de frågor som jag och Liberalerna driver i Sunne kommun .Jag kommer också att berätta om Region och Riksdagspolitik. Riksdagen behöver en röst för landsorten och besvikelsen är nu stor när vi miste vår riksdagsplats .


Jag har under 2011 vikarierat som Riksdagsledamot. Jag fick då påbörja ett arbete som jag hade velat fullfölja.


Under den perioden som jag var i Riksdagen blev jag ännu mera inspirerad för det politiska arbetet ,som jag nu ägnat mig åt som fritidspolitiker i 35 år.Jag fick lära mig ännu mera om det demokratiska arbetet i vårt land, och om en riksdagsledamots vardag . Liberalerna har nu 19 otroligt ambitiösa och kunniga riksdagsledamöter som arbetar för liberalismen och social liberalismen varje dag .

















lördag 4 januari 2014

Välkommen (val) Året 2014!

Välkommen 2014 ,jag har väntat och längtat till detta år och till att  återigen få  aktivt jobba för Folkpartiet i valrörelsen 2014. Denna gång ska jag fokusera på kommunpolitiken i Sunne och på Riksdagspolitiken och  naturligtvis lyfta lokala frågor till viktiga riksfrågor och plocka ned riksfrågor och se deras betydelse för att Värmland ska växa.
 Att skapa en skola där våra barn får en bra start i livet utifrån sina egna förutsättningar och som ger våra ungdomar  i Sunne,Värmland och Sverige en bra grund att stå på för att kunna få ett arbete och en egen lön att leva på.
Att skapa ett företagsklimat som  säger- Ja, till kreativitet, att människor får  lyckas och att inte vårt samhälle och det offentliga  sätter "käppar i hjulet" för detta ,utan i stället underlättar  för företagare.
Att ha fungerande kommunikationer i hela vårt avlånga land . Detta borde vara en självklarhet men när vi ser hur de starka stråken utvecklas mot våra storstadsregioner så vet vi, att vi som bor och lever  utanför dessa måste göra våra röster hörda för attt vägar, järnvägar flyg och inte minst bredband även i fortsättningen ska fungera. I Riksdagen finns många ledamöter från våra större städer som ser det som en självklarhet att vi ska utveckla storstadsregionerna .Men efter att jag nu fått "provat på" att vara Riksdagsledamot   vet jag att när jag gjorde min röst hörd för vikten av goda kommunikationer Stockholm -Oslo.eller att EU:s sammanhållningspolitik behövs för utvecklingen av glest befolkade områden i Sverige så fanns det många andra Riksdags ledamöter som också bor i avfolkningsbygder som förstår,håller med och hjälper till att lyfta dessa viktiga frågor för landsbygdens bästa.

Jag vill arbete för att människor ska kunna leva i frihet utan att diskrimineras  vare sigför - kön,ålder, funktionshinder.religion eller trosuppfattningetnicitet(att man tillhör en grupp av personer som har samma hudfärg,nationella eller etniska ursprung) sexuell läggning  eller  könsöverskridande identitet eller uttryck( att någon identifierar sig inte som kvinna eller man )Det krävs ett enträget arbete varje dag för att skapa detta och det krävs att många gånger fundera över sina egna värderingar och förhållningssätt  Jag tycker dessa ord av William Allen White,en amerikans tidningsman (1868-1944) säger mycket:

"Frihet är det enda ting som man inte kan äga,om man inte är villig att ge den till andra"

Att få forsätta att vara  Kommun och Riksdagspolitiker för Folkpartiet är min högsta önskan inför supervalåret 2014 !.Att få vara en röst för det Liberala partiet som sätter människan i centrum och där den enskilda människan och hans/hennes frihet är målet för vårt arbete.

Inga kommentarer: